TS Classic

POSTAW NAM KAWĘ!

Podoba Ci się to co robimy? Wesprzyj nas i razem z nami rozwijaj nasze projekty.

"Nałęczowska Kolej Dojazdowa"

NKD v.0.64
work in progress

Trasa fikcyjna oparta na istniejącej Nadwiślańskiej Kolejce Wąskotorowej (dawniej Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej). W wersji do symulatora zastosowano tor 1000mm oraz elektryfikację części tras. Do istniejących w rzeczywistości dobudowano także dodatkowe fikcyjne odcinki linii.

Inspiracją do stworzenia projektu były istniejące w Szwajcarii, w Niemczech czy na Słowacji elektryczne koleje wąskotorowe o prześwicie toru 1000mm. We wspomnianych krajach z powodzeniem pełniące funkcję transportu komercyjnego. W Polsce umierające śmiercią naturalną lub wykorzystywane wyłącznie w celach okazjonalnych przejazdów turystycznych. Jedna z nich – Nałęczowska KD – znalazła przyszłość w projekcie NKD do symulatora TS Classic firmy DTG.

wymagane dodatki

Do popranego działania trasy wymagane są dodatki przedstawione poniżej. Najpierw instalujemy dodatki, później plik trasy. Na dzień dzisiejszy lista nie zawiera wszystkich potrzebnych dodatków ponieważ trwa odchudzanie trasy tak aby potrzebnych pakietów dodatkowych było jak najmniej. Dodatki płatne są sukcesywnie zastępowane dodatkami darmowymi. Wyjątek stanowią tory 1000mm, które pochodzą z płatnych dodatków kolei Rhb firm Thomson i Rivet dostępnych na Steam. Dodatki opcjonalne nie są wymagane, ale warto z nich skorzystać dla poprawy wyglądu oraz warunków pogodowych.

dodatki darmowe

Railworks Dowload Station – program wyszukujący i instalujący brakujące dodatki tras i scenariuszy.

RailStudio – Romanian Assets pack v.6.0

Vulcan Production v.4.0

Sygnalizacja PKP i inne dodatki PL

Sieć trakcyjna PKP

Sasule

Hekl

dodatki płatne

Albula Line: St Moritz – Thusis

Arosa Line

dodatki opcjonalne

Sky & Weather Enhacement Pack

Signal Enhacement Pack

mapa trasy w symulatorze

odcinki istniejące w rzeczywistości

odcinki fikcyjne

filmiki z budowy
v.0.64 (W.I.P)

zrzuty ekranu (W.I.P)

stan prac nad trasą

odcinki ukończone

odcinki modernizowane

odcinki w budowie

odcinki planowane

informacje o rzeczywistej trasie NKD

NKD w Ogólnopolskiej Bazie Kolejowej

historia rzeczywistej trasy NKD

Dawniej

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa powstała w 1892 r. w majątku rodziny Kleniewskich. Początkowo tworzyły ją drewniane tory, po których kursowały specjalne konne zaprzęgi, transportujące buraki cukrowe z pól folwarku Polanówka do cukrowni „Zagłoba”.

Lata I i II Wojny Światowej stanowiły bardzo burzliwy okres w dziejach Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. Działania wojenne przyniosły destrukcję i znacznie spowalniały jej rozwój. Po wyzwoleniu Polskie Koleje Państwowe przejęły trasy z Nałęczowa do Opola i Poniatowej oraz z Karczmisk do Wilkowa. Wprowadzony został również ruch osobowy.

Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku nastąpił wzrost przewozów kolejowych, w szczególności do Zakładów Elektromaszynowych „EDA” w Poniatowej i Cukrowni „Opole” w Opolu Lubelskim. W tym czasie kolejka zatrudnia około 253 pracowników.
Lata dziewięćdziesiąte przyniosły gwałtowny spadek przewozów zarówno towarowych, jak i pasażerskich.

W 2002 r., na podstawie umowy z PKP, Powiat Opolski nabył prawo użytkowania majątku Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej. W grudniu tegoż roku na trasę powróciły turystyczne pociągi pasażerskie na mocy umowy operatorskiej ze „Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych” z Kalisza.

Rok 2008 rozpoczął nową erę w historii Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. 10 września Zarząd Powiatu Opolskiego podpisał Akt Notarialny. Na jego mocy Powiat przejął od PKP na własność majątek Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej.

Dwa lata później Powiat Opolski otrzymał dofinansowanie na promocję NKW w ramach projektu „Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa, jako markowy produkt turystyczny Lubelszczyzny”. W ramach projektu „Szlakiem Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej po atrakcjach turystycznych Regionu Lubelskiego”, powiat rozpoczął remont budynków kolejowych na stacji w Karczmiskach, taboru oraz torowiska.

Obecnie kierownictwo nad sekcję Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej z siedzibą w Karczmiskach Pierwszych, sprawuje Zarząd Dróg Powiatowych w Opolu Lubelskim z/s w Poniatowej.

parowóz z 1979

Obecnie

W dniu dzisiejszym Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa stanowi ciekawą atrakcję turystyczną.

Wyremontowana i odnowiona zachęca do podróży. Możemy być pewni, że w drogę ruszy z nami wykwalifikowana kadra, która zadba o nasz komfort i bezpieczeństwo. Trasa kolejki przebiega przez najbardziej urokliwe i atrakcyjne miejsca tej części województwa. Pociąg regularnie pokonuje trasę Karczmiska – Opole Lubelskie – Karczmiska – Polanówka. Podróż wieńczy ognisko na leśnej polanie.

Przejazd kolejką to dopiero początek atrakcji…
Wraz z nadejściem maja kolejka budzi się do życia i jest to miesiąc uroczystej inauguracji sezonu.

Dla miłośników kolejnictwa udostępniono zwiedzanie kompleksu stacyjnego i Muzeum Kolejki w Karczmiskach. Dodatkowo jest możliwość wejścia na wieżę widokową, w której na każdym piętrze zaprezentowano wydruki starych zdjęć na płótnach. Całość wieńczy taras widokowy, z którego przez lunetę można podziwiać panoramę okolicy … aż po horyzont.

Stacja w Karczmiskach dla odwiedzających przygotowała strefę zieloną do wypoczynku wraz z ławkami parkowymi i stolikami oraz duży parking. Dodatkowo w ofercie jest wynajem rowerów, przejazd bryczką oraz … dla osób aktywnych lubiących wyzwania, przejazdy drezynami rowerowymi.

Nadwiślańskie Drezyny Rowerowe kursują na trasach:
Karczmiska – Pustelnia – Karczmiska,
Karczmiska – Poniatowa – Karczmiska
Karczmiska – Polanówka.

tekst pochodzi ze strony Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej:

lokalizacja

Ta strona używa cookies i podobnych technologii.

Na tej stronie używamy plików co, aby zapewnić Ci najbardziej odpowiednie wrażenia, zapamiętując Twoje preferencje na kolejne wizyty. Klikając „Akceptuj cookies”, wyrażasz zgodę na użycie WSZYSTKICH plików cookie.